تاریخ انتشار :شنبه ۱۸ اسفند ۹۷.::. ساعت : ۷:۵۵ ب.ظ
فاقددیدگاه

خروجی انتخابات های مجلس شورای اسلامی در سیستان

45

کمتر از یک سال دیگر مجددا مردم سیستان پای صندوق های رای رفته تا نماینده ای از شهر خود برای مجلس شورای اسلامی تعیین نمایند ولی به راستی خروجی این انتخاب ها برای منطقه سیستان در دو دهه اخیر چه بوده است.

سبد های آرای در سیستان بر اساس نگاههای قومی و فامیلی به جا توجه به برنامه نامزدها و احزاب سیاسی حامی ، تعیین می گردد و این در حالی می باشد که با آگاهی نسبت بدین مسئله ، هنوز انتخاب ها با نگاه قومی و فامیلی نقش ویژه ای در انتخابات ها ایفا می کند.

ولی به راستی چرا در دوهه اخیر با همه ادعاها مدعیان نمایندگی مردم در سیستان در عمل حضور نمایندگان سیستانی خروجی مثبتی برای سیستان نداشته است در ادامه به بررسی برخی از عوامل این مسئله خواهیم پرداخت.

۱-عدم شناخت و توانایی نمایندگان سیستان از حوزه قوه مقننه: متاسفانه نمایندگان مجلس در حوزه سیستان آنگونه که باید از حوزه قوه مقننه شناختی نداشته چرا که قوه مقننه به جهت تنظیم و تعیین قوانین تشکیل گردیده است و بدین سبب اقدامها نمایندگان به تعیین قوانین و نظارت بر اجرای صحیح قوانین توسط قوه مجریه محدود می باشد.

بخش کوچکی از کارهای یک نماینده برای حوزه انتخابیه خود را می توان کسب امتیازات برای عامه مردم حوزه انتخابیه از طریق تصویب قوانین و لوایح باشد که در این حوزه نمایندگان سیستان بسیار ضعیف عمل نموده اند به مانند آنچه که توسط کمیسیون اموزش جهت ورود داوطبان کنکور به رشته های پزشکی در منطقه بلوچستان اجرایی شد ولی با وجود نماینده سیستان در کمیسیون آموزش این امتیاز شامل دانش اموزان سیستانی نگردید.

۲-عدم شناخت از تسامح و تمایل شدید به تقابل: تقابلی که اکثر نمایندگان در دوره ها خود با دولت ها حاکم داشته اند مانع و یا منجر به کندی اجرا طرح ها در منطقه گردیده است و بواسطه تقابل های بی مورد و بی حاصل که بیشتر ناشی از نگرش های شخصی و سیاسی بوده است تا به اکنون سیستان را از اجرای شدن خیل زیادی از طرح ها و برنامه ها بی نصیب نموده است متاسفانه و یا خوشبختانه جایگاه مجلس شورای اسلامی محلی برای گفتگو با ادبیات دیپلماسی می باشد و نماینده با تعامل با دولت حاکم تلاش لازم برای ارتقا سطح کیفیت زندگی منطقه انتخابیه خود را دنبال می نماید.

۳-داشتن افقی کوچک و کوتاه از برنامه ها و آینده سیستان:در دو دهه اخیر متاسفانه نمایندگان سیستانی ، افق نگاه بالایی نداشته و در دادوستد ها حاشیه مجلس به جای کسب امتیازات بالا از وزیران و دولت برای منطقه به دنبال تسویه حساب های شخصی و یا کسب امتیازات فردی پرداخته شد و بی شک این منجر بدان می شود که وزیران به راحتی توانسته اند برخلاف دیگر نمایندگان مجلس ، رای استیضاح نمایندگان سیستانی را حذف نمایند چرا که در اکثر مواقع صرفا با حذف یک مدیر منطقه براساس نظر نمایندگان ، نه تنها امضا استیضاح را پس گرفته بلکه در مقام دفاع و حمایت از وزیر نیز بر می آیند و از این لحاظ امضا استیضاح نمایندگان سیستانی برای وزیران چندان نگران کننده نمی باشد و قیمت بالایی نیز ندارد.

۴- ناتوانی در همراه کردن دیگر نمایندگان در طرح ها منطقه ای: متاسفانه قدرت نفوذ و کلام نمایندگان سیستانی در دو دهه اخیر صرفا در حوزه انتخابیه محدود گردیده است و هیچ گاه نمایندگان سیستان در پایتخت جدی گرفته نشده اند که مهمترین علت آن را می توان در عدم توانایی همراه کردن حتی چند نماینده مجلس برای اتفاقی سازنده می باشد و تعریف جایگاه نماینده سیستان در یک کمیسیون از موارد نادر می باشد که در دوره اخیر نماینده سیستان با رای بالا ۱۰۰ هزار و ادعا ها و وعده های بسیار ، طی ۳ سال حضور در کمیسیون مجلس نتوانست حتی جایگاه منشی کمیسیون را برای خود تعریف بنماید و این تکروی ها تا به جایی پیش رفته است که حتی دو نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی با یکدیگر در اکثر مواقع اتفاق نظر نداشته اند.

بی شک این همه آن دلایل ناتوانی نمایندگان سیستانی در پایتخت نمی باشد ولی سعی و تلاش گردیده است تا به مهمترین مسائل پرداخته شود و در صورت استانی شدن انتخابات سال آینده منجر بدان خواهد بود که یا نماینده از سیستان در مجلس حضور نداشته باشد و یا نماینده ای در قامت نمایندگی برای یک استان امکان حضور پیدا خواهد نمود.

با امید به انکه انتخاب ها در سیستان سیر کاربردی تر و منطقی تر به خود بگیرد

آریا نوری

مدیر مسئول سایت اصلاحات شرق

 

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.